marți, 26 ianuarie 2016

Nu înţeleg

   Am spus de câteva ori, în alte ocazii, prin alte locuri şi pe alte site-uri că mă deranjează când văd comentarii conţinând greşeli gramaticale strigătoare la cer scrise, ironia sorţii, la postări şi anunţuri în directă legătură cu literatura. Şi, din păcate, nu sunt excepţii atât de rare pe cât mi-aş dori. Astăzi am mai văzut una care mi-a zgâriat retina. Pe o pagină oarecare de pe Facebook, care se ocupă cu intermedierea de cărţi (schimburi, vânzări etc), cu activitate îmbucurător de susţinută, ţinând cont de domeniul ei, cineva scria azi că "l-e vreau eu (volumele respective). L-e vreau pentru un prieten...".
   Repetarea aceleiaşi greşeli m-a convins că nu e o eroare de tastare. Şi nu e singura de acest gen. Şi atunci apare, din nou, întrebarea care mă obsedează: oamenii ăştia, care caută cărţi, fac schimburi, cumpără şi vând, se ocupă strict de partea financiară a problemei? Dacă găsesc cartea dorită la un preţ bun şi o cumpără, nu o şi citesc apoi? Şi, dacă o citesc, cum o fac? Nu văd, pe parcursul lecturii, că anumite cuvinte se scriu cu cratimă şi altele nu? Nu îşi dau seama, oarecum instinctiv, de greşelile pe care le fac? Înţeleg că nu sunt corectori ori tehnoredactori, dar... Nu ştiu, eu nu funcţionez aşa. Problema mă depăşeşte. Sunt curios ce înţeleg respectivii din mesajul cărţii, deşi mi-e cam frică să aflu răspunsul...
   Pe de altă parte, poate că ar trebui să mai închid şi eu ochii la mărunţişuri dintr-astea şi să îmi văd de ale mele.

2 comentarii:

Elena B. spunea...

Fallen sau fallen (nu știu exact cum se scrie corect în toate împrejurările) mai închide și tu ochii, ceva mai des și mai mult, la mărunțișuri. Dar nu foarte mult ca să nu ți se atrofieze și apoi să fii tu cel criticat suPtil: Hahaha, vezi băh dacă nu citești, ți s-a atrofiat organul...nefolosit. Poate că cea/cel care era în căutare de cărți nu citește ci doar prietenul pentru care l-e caută citește. Sau... poate urmează să fie primele cărți citite. Eu îți sugerez să îți faci curaj și să întrebi direct personajul în cauză. Trebuie clarificată încertitudinea.

fallen spunea...

Prefer să închid ochii. Întrebarea s-ar putea să stârnească dispute fără sens.