sâmbătă, 15 martie 2008

Friends vs. money

Ati trecut cu siguranta prin momente in care vreun prieten aflat la necaz v-a cerut un imprumut, sau ati cerut voi. Se intampla, asta e. Eu am fost in ambele ipostaze. Cand am avut, am dat, atat cat mi s-a cerut sau, daca suma imi depasea posibilitatile, cat am putut acoperi din ea. Cand nu am avut, am facut tot posibilul sa demonstrez ca intr-adevar nu am, nu e reavointa sau vreo scuza aruncata aiurea. La randul meu, am fost ajutat sau refuzat, cu motivatii mai mult sau mai putin realiste, insa nu asta e problema. M-a deranjat principiul unora-destul de numerosi, din cate stiu-, conform caruia "suntem prieteni, dar sa nu-mi ceri bani". Eu vad doua posibilitati: ori suntem prieteni si ne ajutam reciproc in orice situatie, ori e vorba de unul plin de bani, si implicit de "prieteni". Multi. A doua situatie deviaza de la subiect, asa ca revin la prima situatie. Consider ca pot numi un prieten un om de care m-am atasat sufleteste intr-o oarecare masura, in urma unor experiente comune care ne-au apropiat. Asta inseamna ca il cunosc pe omul ala, suficient cat sa stiu daca este o persoana de incredere. Numindu-l prieten, evident ca am si incredere in el. Atunci de ce sa nu il ajut daca am posibilitatea? Repet, nu vorbesc de prietenia bazata pe interese, financiare sau de alta natura. Poate va veni si randul meu, nu ai de unde sti ce iti rezerva viata. Si sa constat ca nu am la cine apela? Situatia devenind si mai ciudata deoarece, daca ceri cuiva un imprumut, ceri unei persoane despre care stii ca te poate ajuta, nu unuia mai necajit decat tine. Si e destul de penibil sa fii refuzat, exact pe motivul de care m-am legat acum, adica "mah, as avea, dar nu iti dau, ca asta e principiul meu". Sincer, ma depaseste notiunea asta de prietenie conditionata, si astept cu nerabdare aparitia unor contracte similare celor prenuptiale, sa le zicem preamicale, in care partile sa precizeze care sunt situatiile in care relatia de prietenie nu mai este valabila. "Nu iti dau imprumuturi, nu te duc cu masina daca ai vreo urgenta, nu te ajut daca trebuie sa muti mobila, nu iti ascult problemele, deoarece nu ma intereseaza, etc.". Pai atunci, la ce sunt buni prietenii? La baut impreuna ? Si...la atat? Ca si aici pot sa apara probleme, cine, cui si cat face cinste, nu?
Ar trebui sa aterizez odata si in lumea reala, se pare ca plutesc undeva deasupra. Probabil mai sus decat limita legala admisa...

Niciun comentariu: