sâmbătă, 1 martie 2008

Ma enerveaza scuza cu "sistemul", pentru ca e adevarata

Urmeaza o chestie destul de lunga, tineti-va bine. Daca nu aveti rabdare, treceti la concluzii.
Here we go: coruptia si spaga sunt intalnite, logic de altfel, la persoanele care presteaza servicii de care inevitabil vei avea nevoie la un moment dat: profesori, medici, avocati, functionari publici...continuati voi lista. Pentru a practica aceste meserii, se cer in general studii superioare, in cel mai rau caz studii medii, care inseamna totusi 12 ani de scoala. Dupa care faci facultatea de profil, apoi ai noroc si te angajezi intr-un post conform pregatirii. Si, o data ajuns aici, realizezi (asa cred eu, altfel nu imi explic) ca de fapt meseria pe care ti-ai ales-o nu iti place, sau nu iti aduce venitul la care sperai, sau e prea solicitanta, sau ce stiu eu ce alte motive. In acest moment, ai doua optiuni: te reorientezi, ceea ce nu e tocmai usor, e adevarat, sau ramai pe post, insa iti compensezi frustrarile si nemultumirile facandu-ti viata mai usoara, pe principiul "macar sa stiu pentru ce lucrez". Si aici intervin eu, care apar umil in fata ta si astept sa imi spui "pretul corect" al serviciului pe care, de fapt, esti obligat sa il prestezi, datorita profesiei pe care, la urma urmei, ai ales-o singur.
Din punctul meu de vedere, vina este si a sistemului. Nu mi se pare normal sa te poti inscrie la 10 facultati, dintre care probabil vei fi admis la doua-trei, daca nu si mai multe, ramanadu-ti sa o alegi pe cea mai convenabila (ca durata, ca situare geografica, din orice alt motiv decat acela ca iti place meseria in care vei fi calificat). In plus, acest fapt iti creeaza ocazia sa vii in fata mea, cel care a facut o facultate la care a fost admis a doua oara (prima data nu am invatat, sincer), si sa imi spui foarte relaxat ca ai fost admis la n facultati si te gandesti la care sa mergi... Ar trebui sa fiu frustrat, dar nu sunt.
A doua "neclaritate" este ca toate meseriile de care m-am legat aici-probabil sunt mai multe-sunt meserii despre care stii o gramada de chestii pana la a ajunge sa le practici. Nu iti ofera mari surprize. Dau exemplul asistentelor medicale vesnic nemultumite si artagoase, carora pacientii le fac viata amara. Dar nu stiau cu ce se ocupa o asistenta? La ce se asteptau? Ce credeau ca ar trebui sa faca? In cel mai rau caz, ar fi realizat asta in timpul colegiului sau postlicealei, sau ce fac ele, avand timp sa isi dea seama ca nu e ok si sa faca altceva. Dar nu, termina scoala, se angajeaza si apoi se uita urat la mine, bolnav, daca indraznesc sa le cer un pahar cu apa, si, mai rau, nu recompensez gestul. WTF? Cu ce sunt eu de vina? M-am internat special sa le dau lor batai de cap?
Ati prins ideea, faceti paralela si celorlalte profesii...
Ar mai fi multe de spus, clar, poate revin cu detalii, insa e timpul pentru
Concluzii: 1) Sistemul e de vina, incepand cu invatamantul, care e dat clar peste cap (paranteza: saracii elevi, aia care nu abandoneaza scoala, devin deprimati si au tentative suicidare din cauza suprasolicitarii. Pe cand eram eu elev, am fost orice numai deprimat nu, si, poate subiectiv, mi se pare ca invatam-sau trebuia sa invat-mai mult si mai serios decat actualii elevi. Cat despre sinucidere...), si continuand cu salariile necorespunzatoare, conditii nasoale etc.
2) Angajatii sunt de vina deoarece s-au orientat profesional total gresit, fie in necunostinta de cauza (greu de crezut), fie pentru ca, stiind "care e mersul", de-abia asteapta sa ajunga sa fie angajati in posturile unde, conform traditiei, vor primi spaga. Acest fapt nu constituie o motivatie pentru a-ti face treaba asa cum trebuie. So...
Pentru pareri pro si contra...comentarii, dar nu cred ca e cazul
PS Sunt sigur ca exista si exceptii, insa acestea, prin definitie, sunt putine. Si, din nefericire, exceptiile sunt cele care, de fapt, se comporta normal...

2 comentarii:

Adrian spunea...

ai scris tu multe aici, nu punctez la fiecare cate ceva ca iese inca un articol.

in primul rand, acreala asta a functionarilor are in viziunea mea o explicatie simpla.

da, stii la ce sa te astepti, in mare, de la locul de munca dar orice ai avea in minte, nimic nu te pregateste pentru munca cu clientul, cu oamenii.
si sa fim seriosi, daca ai de a face cu sute de oameni pe zi fiecare cu alta personalitate, fiecare cu probleme diferite... ai de inghitit multe si pana la urma te schimbi oricat de bun ai fi.

si ar mai fi o chestie legata de asistente... nu stiu cate dintre ele provin din medii bine informate. adica, mai mult ca sigur ca stiu si ele cateva meserii vechi de cand ii lumea si aleg intre ele. sau au vrut sa faca medicina si din lipsa posibilitatilor au ales sa 'asiste'. acuma zic si eu, ca nu-s in situatia respectiva.

oricum, nimic nu justifica spaga si coruptia, dar nici saracia lucie nu prea ajuta la eradicarea ei.

fallen spunea...

Munca unui functionar public implica munca cu sute de oameni. Daca crezi ca vei ceda psihic (lucru de inteles, intr-adevar sunt unii clienti...) mai bine lasa pe altul. Sau sa roteasca personalul, o perioada la ghiseu, alta la acte, in biroul linistit...
Cat despre asistente, insasi expresia "asistente care nu provin din medii bine informate" este inspaimantatoare. Si, repet, trebuie sa aiba minim liceul facut pentru asta.
Saracia lucie...hm, viitoare tema de articol.