luni, 17 noiembrie 2008

Stereotipii

Inainte de a incepe, vreau sa va avertizez ca, in ciuda aparentelor, postul nu are tenta politica si nu face discriminari, ci prezinta obiectiv niste fapte.
Stereotipiile sunt periculoase. Sunt generalizari care nu inteleg de ce sunt folosite. Exemple comune la noi: maghiarii vor Transilvania; tiganii fura; moldovenii de peste Prut sunt rusi, iar moldovencele sunt fete cumsecade cu toti baietii (v-ati prins...). Eu cunosc mai multi maghiari care nu vor Transilvania, romanii fura si ei (chiar, in Vest se spune ca romanii fura, si asta ne deranjeaza, la naiba!), moldovenii sunt moldoveni, iar moldovencele darnice exista alaturi de romance, unguroaice, rrome etc.
De unde mi-a venit: discutam cu doi prieteni care venisera dintr-o delegatie de la Chisinau, si care se mirau de cata rusa se vorbeste pe acolo. Si eu am fost la Chisinau. Orasul mi-a placut, si m-am inteles si cu oamenii. Daca se vorbea rusa? Bineinteles, asa cum in Tg. Mures se vorbeste maghiara, de exemplu. Sau sarba vorbita pe malul Dunarii. Si? Trebuie sa tragem concluzii si sa punem etichete? Pentru asta exista politicieni (si) extremisti, eu nu am de gand sa ii ajut. Altfel, ar trebui sa ma mut in varf de munte sau pe o insula pustie.

Niciun comentariu: